Flott utsikt over Son fra Garpefjellet med solskinn og blå himmel. Bilde.

Garpefjellet

Et flott utkikkspunkt med utsikt over Sonskilen. Turen opp hit er passe lang for barnefamilier og for de som vil komme raskt til målet. Det passer fint. Bålkosen er jo halve turen. Her finner du en opparbeidet bålplass og to husker. En passe lang tur ikke mer enn 15 minutter fra brua i Son.

Veien hit

Veien hit er enkel og grei, og dermed overkommelig for de fleste. Fra Son Sentrum går du over brua, inn elveveien og første vei inn til venstre. Når du kommer til Kolåstjernet går du til høyre for dette. Her kan du nyte skogens ro. Kanskje en fin mellomstopp for de minste. Du finner benker plassert på sydenden av tjernet hvor man kan sette seg ned å bare nyte. Følg veien videre ned en bakke og opp en litt bratt bakke. Gå forbi hytta på toppen av bakken og ta til høyre. Videre kan man enkelt følge de blå merkene på trærne. Når du kommer dit hvor du kan velge å gå rett frem eller ta til høyre skal du ta til høyre. Snart fremme. Opp bakken og sakte vende snuten i retning Son, men fortsett videre opp på fjellet forbi blåbærlyng. På toppen av fjellet et lite glimt av Son, – et herlig utkikkspunkt. Se ned til venstre og du finner en fin bålplass.

Lek og utforsking

To husker dingler i trærne. Et av de et fint klatretre. En flott skog hvor barn kan utforske, øve på å spikke pølsespinner, leke gjemsel, plukke blåbær til man stuper, overnatte i telt eller hengekøye, se solnedgangen, grille bål. Fra Garpefjellet ser man over elva til Labo, Strømbråten og Deør.

Klar for mer…?

Gå samme vei tilbake og ta til høyre ved hytta på toppen av bakken så kan turen gå rundt Kolåstjernet som en fin avslutning eller følg skiltingen til Pilgrimsleden og gå videre så langt man måtte orke.

Del dette stedet
Detaljer
Kart

Enter an address or map lat and lng from the Contact tab.